|
Verslag van zaterdag 5 januari 2008 |
|
|
|
De eerste zaterdag van de eerste maand van een nieuw kalenderjaar in het derde BBC-jaar.
Dus een dag om elkaar een creatief boekbindjaar met veel productiviteit en goede resultaten te wensen! Jaap voegt de daad bij het woord en laat zijn ingebonden "Neeltje" zien. Zijn fascinatie voor buidelboeken is overduidelijk! Jaap redeneert dat je tijdens het koken in de keuken de recepten bij de hand wilt hebben en je dus het boek regelmatig inkijkt. Het boek is daarom in keukendoekstof gebonden en ligt los in de 'buidel', zodat het eruit genomen kan worden als de 'chemise' gewassen moet worden.
|
|
|
|
Jopie vertelt enthousiast en inspirerend over haar workshop bij Cor Aerssens en laat ons zo uitgebreid meegenieten van haar cursus. Ze is wild enthousiast over het bewerken van karton en papier met gekleurde bijenwas en haar resultaten spreken boekdelen!
|
|
|
|
|
|
Jopie geeft haar met de gekleurde bijenwas bewerkte papier en bord door en alles wordt kritisch en bewonderend bekeken door de bbc-leden.
De geur van de terpentine is nog zeer doordringend aanwezig, terwijl het werk toch al een maand geleden gemaakt is. Na verloop van tijd zal die geur echter wel verdwijnen.
|
|
|
|
|
We zijn benieuwd naar een boekband gemaakt met deze techniek! |
|
|
|
|
Anton heeft voor ons allemaal een fraai boekje gemaakt over 'de bereiding van drukkerij-inkt in vroeger dagen'. De tekst heeft hij overgenomen uit het vakblad 'Grafische Revue' van 1927 en zelf gedrukt met een 60 jaar oude Gestetner stencilmachine. De tekst inspireert tot het in praktijk brengen van deze methode van weleer!!! Er werd een feestdag in het open veld van gemaakt, "onder een hartigen beet, een stevigen dronk en vroolijk gekout", terwijl men de grondstoffen vernis (van lijnolie, oud brood en uien) en roet (van hars) boven vuur uren liet koken en trekken. Dat de feestdag ondanks de 'dronk en beet' en ondanks de primitieve bereidings-methode goede inkt opleverde, wordt bewezen door de oude gedrukte boeken!
|
|
|
|
Vorige maand werd voorgesteld een bord te maken met twee soorten leer, die onder een hoek van 45 graden tegen elkaar geplakt worden. Het leer kan met een scalpel langs een liniaal gesneden worden, door het mes in de juiste stand te houden. Het vergt enige oefening om een strakke snede in één keer te krijgen. Frans heeft voor dit werk een speciale liniaal die hij ooit bij Boomsma in Breda gekocht heeft: een zogenaamde 'liniaal met M-profiel'.
We experimenteren volop. Het gaat goed, maar het blijft toch moeilijk om het leer in één keer door te snijden, afhankelijk van de dikte van het te gebruiken leer.
|
|
|
|
Bert vraagt zich af of het mogelijk zou zijn dit in 45 graden snijden van het leer met een passe-partout-snijder te doen. I
k heb dat al eens uitgeprobeerd, met prima resultaat. Dus kan ik zijn vraag positief beantwoorden. |
|
|
|
|
Het is onze bedoeling op dit beplakte bord een decor van lijnen aan te brengen met diverse materialen, om daarna de resultaten te vergelijken. Er wordt gewerkt met goudfolie, met puur goud, met rolfileten, met stempels, met de foliepers en met de foliepen.
Jopie heeft al een decor ontworpen en met de foliepen uitgewerkt, o.a. op buckram, linnen, baladek, papier en leer. Ze krijgt het beste resultaat op baladek, alhoewel het op fijn linnen, buckram, leer en dainel ook goed gaat. In de kunstmatig aangebrachte 'nerven' van het kunstleer (Rexine) blijft de foliepen steken en op Elefantenhaut loopt de lijn niet goed door, omdat dat papier wat vettig lijkt te zijn. |
|
|
baladek |
foliepenresultaten op divers bekledingsmateriaal
|
|
elefantenhaut |
marmerpapier |
dainel |
rexine |
|
leer |
|
|
Hans wil met fileten en goudfolie de lijnen zetten. Hij gebruikt een omgekeerd strijkijzer om zijn fileten warm te maken, zoals op de foto hiernaast te zien is. Terwijl hij bezig is, merkt hij dat een filet niet zo geschikt is voor het zetten van rechte doorlopende lijnen. Bij het 'doorschuiven' van de filet stroopt hij de folie op. Beter is het om te werken met een rolfilet en dat zal hij volgende maand uitproberen.
Fem is ook voorbereidingen aan het treffen voor dit lijnenwerk en beplakt bordjes met leer. Frans raakt er helemaal door geïnspireerd en samen plakken ze door en concentreren zich op het vormen van mooie platte ingeslagen hoekjes leer. |
|
|
|
|
|
Bert is ook bezig met het maken van leren hoekjes, maar dan op zijn boek.
Bovendien fabriceert hij valse ribben op de rug van het boek. Helaas is de foto niet duidelijk genoeg geworden, maar het resultaat zal volgende maand te zien zijn!
Jopie is bijna klaar met de boeksloten. En maar vijlen! We zijn benieuwd naar het eindresultaat!
|
Anton is bezig met de reparatie van een oud boek. Op de rug zit een dikke lijmlaag met papier en om dat alles te verwijderen dept Anton de rug met een natte spons. Het moet voorzichtig gebeuren, want het papier van het boekblok zuigt op sommige plekken het water op en geeft in het hart van enkele bladen helaas watervlekken. Gelukkig valt de schade mee en zijn de vlekken nauwelijks te zien. Het deppen met de vochtige spons doet de lijm goed losweken en een schone rug is dan ook het resultaat.
|
|
|
Jaap is weer met het eerste boekmodel bezig en heeft voor het besteken van het kapitaal een geschikt touw nodig. Het ene stuk is te dun, het andere te dik. Dus dan zelf maar een gewenste dikte draaien met de handboor! Het werkt perfect. |
|
|
|
Bert en ik hebben, zoals we vorige maand afspraken, de bijbel uit 1782, die we beiden onder handen hebben, meegenomen. Het zijn dezelfde bijbels, maar het tweede deel van de bijbel van Bert is gedrukt op machinaal vervaardigd papier, terwijl dat bij mijn bijbel op handgeschept papier gedaan is.
|
|
|
|
|
|
Opvallend is dat bij beide bijbels het boekblok zeer krap t.o.v de tekst gesneden is. Op som-mige pagina’s is nauwelijks marge over.
Verder is het vreemd dat ik alleen een ver vergaan kartonnen plat heb en Bert houten platten heeft. Na bestudering van de houten platten van Bert’s bijbel, besluit ik die voor mijn bijbel ook te maken.
|
|
|
|
De vorm van de platten komt overeen met de beschrijving die Goddijn ervan geeft voor het 5e boekmodel: de gotische band. Dus kan ik volgens deze aanwijzingen aan de slag. Ik schuur de binnenkanten van de borden langs kop, staart en voorkant schuin weg en geef de buitenkant naar de rug toe de nodige afschuining. Met de blokschaaf gaat het prima. Vervolgens maak ik gaten voor de touwen en kan ik de borden aanrijgen. Volgende maand hoop ik de bijbel helemaal klaar te hebben. |
|
|
|
|
|
En zo gaan we allemaal vol plannen weer huiswaarts en willen we de komende weken extra aandacht besteden aan de decoratie van een plat met lijnen.
We zijn benieuwd naar de resultaten. |
|